Wednesday, February 16, 2011

Binaan berkaca

Bagi kita yang selalu melihat pada cermin.Lihat refleksi diri.Kita tanya diri, 'Adakah ini benar?'
Adakah kau, kita dan aku ini bukan dari muslihat mata?

Mata tak tipu, tapi cermin mungkin.Siapa tahu kalau cermin berpakat?

Sebenarnya dunia ini bermula dari satu pancaran dan terjadi refleksi pada cermin.ia berkait-kait bila satu, dua, tiga, seribu, sejuta dan semakin banyak cermin didirikan.

Ada cermin yang benar, cermin penipu, cermin ghaib dan banyak lagi.
Dan kalau kamu hendak tahu, cermin ini semua akan mengadakan perjumpaan tahunan mereka.Ya, cermin ini semua disusun rapi agar ada refleksi hingga kita menyangka ia akan membawa kita keluar.Umpama menunjukkan arah jalan.Kita tidak akan dapat menembusi cermin,Tidak dengan minda yang terlekat dengan fantasi lemah.

Perjumpaan cermin berlaku setiap tahun.Mereka akan keluar dari susunan dan duduk dalam bulatan.Sambil buat minuman panas.Koko panas.Ada kuih.Ada macaroons.Sedikit marshmallow yang dibeli dari pasaraya, tapi mencukupi untuk semua yang hadir. Mereka akan bercerita tentang apa yang telah berlaku pada refleks, pantulan dan pergerakan.

Ini membuatkan aku tertanya-tanya tadi.Sewaktu berada didalam tandas awam.Pihak pengurusan tandas meletakkan cermin pada setiap dinding.maksud aku, secara penuh.Segalanya jadi berkaca yang memantulkan bayangan kita dengan jelas.
Sedang aku buang air besar.Sambil pandang refleksi diri aku dari arah sisi.Jamban cangkung.
'Punggung yang masih lagi seksi'

2 comments:

  1. Sedang aku buang air besar.Sambil pandang refleksi diri aku dari arah sisi.Jamban cangkung.
    'Punggung yang masih lagi seksi'


    *oohhhh...seksi ea?..hiihihiih*

    ReplyDelete
  2. last time aku check? semalam.Yes!
    bersapau nOks

    ReplyDelete