Wednesday, May 11, 2011

Titian lama

Semenjak tahun 2006, aku tak pernah melakukannya dengan sepenuh hati.
Umpama kupu-kupu malam yang telah berpura-pura mati, secara senyap aku mahukan ia kembali.

Dan bila Tuhan kata, ia takkan menjadi pasti,
Aku pasrah menanti dalam penafian. Mungkin akan ada waktu, akan ada kesempatan untuk aku diberi peluang menjengah rasa bersalah atas segalanya.

Kau,
Jangan ulang apa yang pernah aku lakukan. Ia tak pernah menjadi bab yang tercantik dalam kehidupan, biar pun dari rangkap sinopsisnya, indah. Ini bukan cerita sejarah picisan. Ini bekas laluan aku setiap malam, mengharapkan segalanya dapat diperbetulkan, titian yang secara tak sedar aku telah bakar.


Andai dapat aku ulang waktu, tak..Tak mungkin dapat kita bergerak kebelakang untuk memperbetulkan apa yang telah kita pahat dalam sejarah.

Setiap saat, minit dan jam, bergerak aku dalam sengsara yang penuh kesal. Sengketa yang sepatutnya aku kecilkan menjadi titik hitam biasa, berubah menjadi empayar penuh duka.


Cerita diatas bukan bertujuan untuk 'minta maaf atas segalanya'. Aku kini dalam kelompok migrasi ala gipsi, kemana-mana sahaja..

No comments:

Post a Comment