Sunday, July 24, 2011

Ini Untuk Selamanya

"I exist. It is soft, so soft, so slow. And light: it seems as though it suspends in the air. It moves. "

Aku seperti biasa pada petang ini, duduk dan duduk dan duduk dengan 12 oz tumbler penuh dengan fresh brewed coffee kegemaran.

Cuba aku nyalakan rokok, tapi tak menjadi. Sayang pada jasad sendiri. Rindu pada saki baki kasih sayang yang masih  banyak..tak pernah terjual. Tidak aku menjualnya, sebelum ini. Maka ianya bukanlah sisa apa-apa.


Teringat aku pada rangkap nukilan Khalil Gibran
"Half of what I say is meaningless, but I say it so that the other half may reach you."


Sama macam apa yang pernah diceduk kembali oleh Lennon dalam album The Beatles, 1968. Aku belum lahir lagi pada waktu itu.


Bermandian aku pada lautan puisi yang asyik seperti kata Rimbaud
"Je me suis baigné dans le Poème,De la Mer...Dévorant les azurs verts."
Tapi tidak sepertinya, aku enggan turut serta untuk melihat turun naiknya kelibat cahaya yang menerangi hari siang.

Aku lebih rela pimpin tangan dan menyaksikan malam yang penuh keindahan, bermandian cahaya bintang kejauhan.Bersedia untuk menaiki perjalanan yang jauh untuk menjejak satelit yang hilang.

Pada kadar ini, tak terlukis apa yang hendak aku terjemahkan, cuma menanti saat-saat bintang semua muncul di atas lelangit senja.


Pernah ternukil pada suatu ketika
"Jealousy which brings you nowhere,with your coldest stare" kata DEP.

Ini, membikin aku takut membawa bagasi cinta untuk menyerah kepada seisi dunia. Satu cahaya yang kian kelam, tapi agak terangsang kini dek satu henjutan hidraulik kasih sayang.

Disini aku menanti, disini aku sendiri. Tak mengharap apa-apa kecuali pada satu titik dilangit yang seakan bawa kegembiraan. Walau untuk sesaat, walau untuk satu renjatan, aku rela terbakar dalam keceriaan.
Aku tuan punya tempat, kamu duduklah selama mungkin.
Hidup kita disini berbumbungkan cahaya bintang, berselimutkan embun segar , tanpa perlu bicara.

Terjemahan aku mungkin berlainan, tapi percayalah ianya sama. Menghala pada satu vektor yang selari pada keinginanmu.


This One's Forever
They said there's a hope for you, One for me and some for everybody
But what difference does it make, When this hope got no possibility?
So who's to blame, now things have gone insane, And we only have to watch them going
So it's better to make our move together, If you really want this right to last forever

No comments:

Post a Comment