Monday, April 4, 2011

Atas Bumbung

Aku kurang berkata-kata jika dipaksa.Biar datang dengan sendirinya celoteh aku.
Ini termasuklah yang selalu text aku, "Pergi tengok web ini kejap"

Aku senyum, dan selalunya aku jawap dalam hati, dengan sopan
"Aku ini tak ada masa, puki"

Tak lah semacam itu.Selalunya aku baca dan letak elok-elok telefon bimbit.

Sinikal walau untuk lima minit adalah ubat mujarab buat aku.

Bila aku balik jam 5 pagi tadi, jiran sebelah rumah senyum
"Baru balik?"

"Tak.Singgah kejap jer.Tukar baju"

Biasanya kalau jam 3 pagi, aku ada 'teman'
Anak jiran sebelah yang selalu tidur dalam kereta.Dia hanyut dalam retro dan asylum dunianya sendiri.
"Tertinggal kunci rumah, malas nak kejutkan mak"

Ini adalah situasi biasa bagi aku, suatu ketika dahulu.Kini,sudah berkurangan.
Walaupun aku tak nafikan jiwa ini akan jadi teruja bila rakan sepejabat bercerita tentang apa yang ada dibalik mini skirt gadis-gadis pusat karaoke.
"Tak mahal.Sorang budget la dalam seratus setengah" beria-ria seorang kawan.
Maafkan aku kawan.Tidak lagi buat masa ini.
Tunggu bonus.

Berbalik kepada naratif asal.
Mulanya aku hanya senyum.Tegur atau menyapa amalan biasa, dan selalunya aku atau dia mengelak untuk berselisih.Malas hendak senyum..Tapi bila suatu malam aku tergerak untuk mengetuk pintu keretanya yang parkir diluar pagar.

"Masuk cepat!"
"Ahh?"

Aku masuk kedalam keretanya.Penghawa dingin masih terpasang dengan jarinya memegang puntung rokok, yang teramat panjang baranya.

"Apahal?" aku tanya.

Dia juih mulut ke arah kedai dua tingkat dihadapan rumah kami.
Patutlah aku rasa seram sejuk dua tiga menjak ini.Jauh betul 'dia' berjalan.

Atas bumbung rumah kedai depan rumah ada langsuir bersidai.

"Ooo" aku ngaga besar.

No comments:

Post a Comment